"Osiedle było też areną socjalistycznej rywalizacji pracy, to tutaj zapoczątkowano m.in. system potokowy czy szybkościowy. Dla przyszłych mieszkańców robotniczego miasta-ogrodu opracowano kilka typowych wzorów domów (galeriowce, klatkowce, wolnostojące domy wielorodzinne oraz – niezrealizowane w pierwotnym kształcie – punktowce), które dzięki rozlokowaniu na różnych poziomach dynamizowały przestrzeń, tworząc zróżnicowaną plastycznie całość. Istotnym elementem tej kompozycji była również kolorystyka: czerwień i róż gruzobetonowych murów oraz podłoża: szarość i biel ornamentów z gruzobetonu oraz chropowata faktura ścian. Muranów był osiedlem eksperymentalnym również pod względem materiałowym – Lachert odwoływał się w tym aspekcie do idei nowego humanizmu, opartej na koncepcji architektury organicznej Franka Lloyda Wrighta, oddziałującej równorzędnie na różne zmysły.
Typowe cechy Muranowa: monumentalizm, osiowość, historyczne obiekty wkomponowane w mieszkaniową zabudowę, jednorodność stylistyczna elementów małej architektury, bujna zieleń podwórek, różnice poziomów i towarzyszące im, powtarzalne elementy jak bramy w kształcie łuków triumfalnych, wyrastają zarówno z pierwotnych założeń projektanta, spójnych z postulatami Karty Ateńskiej, jak i późniejszych, wymuszonych ideologicznie przeróbek. Muranów wyróżnia się na tle innych osiedli warszawskich kameralnością skali, oferuje mieszkańcom różne sposoby indywidualnych lub zbiorowych aktywności, zachęca do interakcji, jednocześnie gwarantując prywatność.
Utopijne zamierzenie Lacherta, częściowo kontynuowane też przez jego współpracowników, zdaje test czasu zarówno w wymiarze architektonicznym, jak i społecznym. Kolejne kwartały, a w zasadzie odrębne muranowskie osiedla, w generalnych założeniach nawiązujące do koncepcji Lacherta, konsekwentnie przyjmowały jednak estetykę i rozwiązania obowiązujące w okresie, w którym powstawały. W efekcie Muranów nie tworzy urbanistycznej całości i widać, że składa się z kolejno dobudowywanych osiedli. Ich pierwotną strukturę zgodną z myślą projektantów trudno niekiedy dostrzec spod licznych przeróbek i dobudówek, termomodernizacji, pod którą nikną proporcje fasad, chaotycznej kolorystyki odnawianych budynków oraz natłoku reklam zewnętrznych."
Beata Chomątowska Stowarzyszenie Inicjatyw Społeczno-Kulturalnych Stacja Muranów
za: http://zabytki.um.warszawa.pl/sites/zabytki.um.warszawa.pl/files/Poradnik%20Muran%C3%B3w.pdf [dostęp 11 VI 2021]
Komentarze
Prześlij komentarz